neděle 17. července 2011

Testování objektivů vhodných pro amatérskou astrofotografii

Tak první příspěvek bude na mé oblíbené téma amatérské astrofotografie. Protože prakticky celou noc svítil Měsíc těsně po úplňku a navíc přecházela vysoká oblačnost, využil jsem ji k testování fotografických objektivů.



Podle ohniska: 
Samyang 14mm/2.8 @2.8
Sigma 150mm/2.8 Macro @2.8 a @4.0
Sigma 150mm/2.8 Macro + 2xteleconvertor, 300/5.6
Canon 200mm/2.8L @2.8 a @4.0
Canon 300mm/4.0L @4.0
Canon 300mm/4.0L IS @4.0
Canon 400mm/5.6L @5.6
Megrez 72/420mm + W.O. RR type IV 0.8x (není na snímku).


Vše jsem fotil do RAW neupraveného Canonu 5DmkII (minutové expozice, ISO800, bez pointace na slušně ustavené CG5-ADV). Většinou byl vybrán nejlepší z 2-4 snímků. Dával jsem maximální pozor na co nejlepší zaostření (pomocí live view a bahtinovy masky).

Bohužel bude nějaké rozumné zpracovaní do srovnatelně obrázkové podoby trvat hodně dlouho. Takže prozatím jen "předběžné" slovní výsledky:

1. Canon 400/5.6L je z testovaných objektivů nejlepší (částečně z logiky delšího ohniska a menší světelnosti). Což je výborná zpráva, neboť jsem jej nedávno vyměnil za jiný pro astro méně vhodný objektiv.

2. Na hvězdách kreslí obě verze Canon 300/4 prakticky totožně - novější (zapůjčená) IS verze neni ani zlepšením ani zhoršením starší (moje) neIS verze. Myslel jsem na případný upgrade, ale to se zdá, nemá pro astrofoto žádný smysl.

2. Canon 200/2,8 kreslí ve středu pole lépe než Sigma150/2.8, ale můj konkreétní kus má ujetou jednu stranu (od clony 4 to IMHO vyhoví na APS).

3. Sigma je konzistentní v celé ploše a pri přiclonení na 4.0 má mnohem "hezčí" difrakční obrazec než Canon 200 od vícelamelové clony.

4. Použití neznačkového 2x telekonvertoru zhoršilo kresbu (zejména zaneslo podivnou komu a zvedlo barevnou vadu) Sigmy 150mm více než kdybych si obraz ze Sigmy 2x zvětšil v postprocesu softwarově.

5. Malý dalekohled Megrez FD 72/420mm s rovnačem W.O. typ IV 0.8x, nevykreslí moc dobře celý Full frame snímač, ale na APS je kresbou někde mezi Canon 300/4 a 400/5.6 - trochu lepší ve středu, malinko horší v rohu APS.

6. Samyang 14mm je zde mimo přímé srovnávání jen kvuli Kamarádovi, který mne o to požádal (samozřejmě také nejvíce trpěl včerejší mizernou oblohou). Ale jinak je to pro přehlídky oblohy, chytání meteorů, výborný objektiv prakticky bez barevné vady (FF rohy už trochu letí a má velkou vinětaci).

Samozřejmě vš
echny výše uvedené soudy jsou ryze subjektivní a vycházejí pouze z kusů, které mám aktuálně k dispozici (většinou své, některé zapůjčené). Účelem testu bylo zhodnotit, které objektivy si ponechat a které případně nabídnout k prodeji (neboť se mi sbírka už rozrostla tak, že nestíhám všechny objektivy rozumně používat). 

Žádné komentáře:

Okomentovat